Jak powstaje kamień na zębach?

Lepiej zapobiegać niż leczyć – to słynne powiedzenie nabiera szczególnego znaczenie zwłaszcza w dziedzinie stomatologii. Jeżeli chcesz zadbać o swój zdrowy i promienny uśmiech, pamiętaj o właściwej higienie jamy ustnej. Ubytki próchnicowe i choroby dziąseł mogą rozwijać się nawet u osób dorosłych. Dlatego warto wyeliminować problem już na samym początku. Jednym z nich jest kamień nazębny.

Kamień nazębny – przyczyny powstawania

Już po kilku minutach od zakończonego szczotkowania zębów dochodzi do powstania niewidocznej gołym okiem bakteryjnej błonki ślinowej. Osadza się na powierzchni szkliwa. Intensywnie kolonizują ją kolejne szczepy bakterii. Jeżeli nie zostanie usunięta podczas codziennego mycia zębów, zmieni się w miękki, lekko żółty nalot. W aż 70% procentach składa się z bakterii, a także nabłonka, resztek pokarmowych oraz śluzu jamy ustnej. Można go usunąć wyłącznie poprzez dokładne szczotkowanie i nitkowanie. Brak prawidłowej higieny sprawia, że nalot twardnieje, mineralizuje się i stale zwiększa swój rozmiar. Zlikwidować go można tylko w gabinecie dentystycznym.

Jak rozwija się próchnica zęba?

Kamień nazębny przyczynia się do demineralizacji zębów oraz dziąseł. Bakterie tworzące osad powodują powstanie kwasów, a te niszczą szkliwo. Stanowią doskonałe środowisko do rozwoju próchnicy. Nierzadko toksyny niektórych bakterii odpowiadają za stan zapalny dziąseł. Schorzenie to objawia się krwawieniem podczas szczotkowania i opuchnięciem. Równie częstą przypadłością jest paradontoza. Nieleczona wiąże się z koniecznością usunięcia zębów.

Na czym polega leczenie próchnicy?

Twoje zęby zaatakowała próchnica? Jak najszybciej udaj się do gabinetu stomatologicznego. Dentysta oceni stan jamy ustnej oraz podejmie właściwe metody leczenia. Najczęściej przeprowadza się remineralizację zęba, która polega na oczyszczeniu szkliwa oraz pokryciu białej, matowej plamki lakierem lub żelem będącym związkiem fluoru. Widoczne ubytki także należy wypełnić za pomocą plomby kompozytowej lub mieszanek jonomerowych typu cementy glass. Zaawansowane stadium próchnicy wymaga leczenia kanałowego.