Najlepsze sposoby na świeży oddech!

Halitoza, czyli przykry zapach z ust, to jeden z najczęściej zgłaszanych problemów w gabinecie dentystycznym. Dotyczy osób w każdym wieku. Jest nie tylko dolegliwością natury estetycznej. Nierzadko stanowi sygnał, że z naszym zdrowiem dzieje się coś poważnego. Nie można więc bagatelizować nieprzyjemnego zapachu z ust. Warto udać się do stomatologa, który pomoże znaleźć źródło problemu. Niewykluczone, że konieczna będzie konsultacja ze specjalistami z innych dziedzin, np. gastrologiem.

Przyczyny nieświeżego oddechu

• Nieprawidłowa higiena jamy ustnej – niedoczyszczone zęby, język lub obecność aparatu ortodontycznego powoduje namnażanie się bakterii. Te z kolei wytwarzają lotne związki siarki, które odpowiadają ze nieprzyjemny oddech.
  • Kamień nazębny i płytka bakteryjna – sprzyjają powstawaniu stanów zapalnych, próchnicy, paradontozy, chorób przyzębia czy zapalenia dziąseł.
  • Owrzodzenia w jamie ustnej, ropnie na języku i dziąsłach, afty, grzybica i inne.
  • Uszkodzenia śluzówki lub dziąseł z powodu wady zgryzu lub nieprawidłowo dopasowanej protezy.
  • Nawyki żywieniowe – dieta bogata w produkty fermentujące w przewodzie pokarmowym (np. jabłka) oraz wytwarzające ostrą woń (np. czosnek).
  • Choroby laryngologiczne, np. skrzywienie przegrody nosowej, ropne zapalenie migdałków, przewlekłe zapalenie zatok.
  • Niektóre leki powodujące mniejszą produkcję śliny.
  • Niektóre choroby układu pokarmowego.

Sprawdzone sposoby na świeży oddech

Podstawą profilaktyki halitozy są regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym oraz prawidłowa higiena jamy ustnej. Szczotkuj zęby co najmniej dwa razy dziennie, nie zapominając o czyszczeniu języka odpowiednią stroną szczoteczki. Używaj nici dentystycznej oraz płynu do płukania ust po każdym posiłku. Wprowadź do jadłospisu twarde pokarmy, które pomagają pozbyć się bakterii oraz martwego nabłonka. Pij wodę małymi porcjami, ale regularnie. Ten zdrowy nawyk nawodni Twój organizm oraz oczyści jamę ustną. Dobrym pomysłem jest żucie gumy bezcukrowej, która neutralizuje kwasy zawarte w ślinie. Lotne związki siarki zawarte w nadmiernie rozwiniętej florze bakteryjnej odpowiadają za ogromną liczbę przypadków halitozy. Warto sięgnąć po prebiotyki – substancje stanowiące pożywkę dla dobrych i pożytecznych bakterii, które przywracają równowagę flory bakteryjnej.