Czym jest profilaktyka stomatologiczna?

Zależy Ci na zachowaniu pięknych i zdrowych zębów? Samo szczotkowanie nie wystarczy. Co najmniej raz na pół roku wybierz się na wizytę kontrolną do gabinetu dentystycznego. Jest to jeden z najważniejszych elementów profilaktyki stomatologicznej, który odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu próchnicy i innych chorób jamy ustnej. Wczesne wykrycie zmian patologicznych pozwoli na szybsze podjęcie terapii. Jest to ważne zarówno w przypadku dzieci, które dopiero poznają zasady dbania o zęby, jak również dorosłych, którzy nie powinni odkładać konsultacji ze specjalistą.

Na czym polega profilaktyka zachowawcza?

Profilaktyka stomatologiczna stanowi dopełnienie domowych zabiegów higienicznych. Zapobiega poważnym chorobom zębów i dziąseł, a także pozytywnie wpływa na sam wygląd szkliwa. Co obejmuje?

• Piaskowanie, czyli usuwanie osadu, który stopniowo gromadzi się na zębach mimo sumiennego przestrzegania zasad prawidłowej higieny jamy ustnej. Likwiduje także przebarwienia powstające wskutek palenia papierosów czy picia kawy i herbaty. Jest bezbolesny i polega na oczyszczaniu szkliwa specjalną mieszanką wody i piasku na bazie wapnia – pod ciśnieniem.
  • Skaling – usuwanie kamienia nazębnego za pomocą ultradźwięków. Przeciwdziała chorobom przyzębia oraz próchnicy. Eliminuje także przykry zapach z ust, którego przyczyną są najczęściej bakterie gromadzące się w kamieniu.
  • Fluoryzacja, inaczej lakierowanie zębów – polega na pokrywaniu szkliwa specjalnym preparatem z wysoką zawartością fluoru i wapnia. Choć zabieg wykonywany jest najczęściej w przypadku dzieci, zalecany jest także pacjentom dorosłym.
  • Lakowanie – to nic innego, jak zabieg uzupełniający szczeliny i bruzdy w zębach – również tych zdrowych. Lak chroni przed zbieraniem się resztek jedzenia, które są doskonałą pożywką dla bakterii.

Profilaktyka stomatologiczna – o czym warto pamiętać?

Estetyczny wygląd zębów i zdrowie jamy ustnej to Twoje priorytety? Regularnie odwiedzaj gabinet stomatologiczny w ramach profilaktyki zachowawczej. Dzięki systematycznej kontroli i profesjonalnym zabiegom unikniesz poważnych chorób przyzębia, przebarwień czy demineralizacji szkliwa. Zapobiegniesz także nadmiernemu odkładaniu się płytki nazębnej, ograniczysz rozwój próchnicy oraz zadbasz o świeży oddech.